لیلا مادر حضرت علی اکبر

لَیلیٰ بنت أبی مُرَّة بن عُروَة بن مسعود الثَقَفی (1) همسر امام حسین (ع) و مادر حضرت علی اکبر می باشد. نام لیلا در تاریخ لیلی، آمنه و یا بره یاد شده است.

حضرت علی اکبر بزرگترین فرزند بانو لیلا بوده که در 11 شعبان سال 33 هجری قمری به دنیا آمده اند. عروه بن مسعود یکی از سادات اربعه در اسلام و از عظمای معروفین است. از طرف پدر به قبیله ثقیف و از طرف مادر به بنی امیه می رسد. به نقل برخی با ملاحظه ی همین نسبت بود که بنی امیه در روز عاشورا برای حضرت علی اکبر امان نامه (2) آوردند (3). برخی، از نظر شأن و مقام وی را از مشهورترین بانوی زمان خود دانسته اند (4).
در مورد حضور لیلا در کربلا اختلاف نظر وجود دارد. در منابع اولیه و قدیمی اثری از حضور وی در واقعه کربلا یافت نمی شود اما برخی منابع متاخر به حضور ایشان در کربلا اشاره کرده اند. طبق این منابع لیلا هنگام شهادت فرزندش علی اکبر در خیمه برای او دعا می کرده و پاره پاره شدن پیکر او را با چشم خود نظاره گر بوده است (5). مرحوم قمی در نفس المهموم اظهار نموده است که من به منبعی دست نیافتم که دال بر آمدن لیلا به کربلا باشد.
صاحب ریاحین الشیعه اذعان می دارد که در کتاب های تاریخی و مقتل ذکری از حضور لیلا در کربلا نشده است او می گوید حتی پیرامون زنده بودن او و لو در شهر مدینه سخنی به میان نیامده است و چه بسا که او قبل از واقعه عاشورا درگذشته باشد.

ولی در برخی روایات آمده وقتی که حضرت علی اکبر به میدان رفتند، امام حسین (ع) به لیلا فرمود که برای علی اکبر دعا کند و او را از سخن پیامبر که دعای مادر در حق فرزندش مستجاب می شود با خبر کردند نقل است که لیلا به خیمه رفت موی پریشان کرد و برای فرزندش دعا کرد و در جایی دیگر نقل شده است که حضرت لیلا نذر کرده که اگر فرزندش از میدان نبرد سالم برگردد مسیر کربلا تا مدینه را ریحان بکارد در این جا بسیار نقد شده است که لیلا  چگونه می خواهد مسیر 300 فرسخ کربلا تا مدینه را ریحان بکارد و این کار از نظر عقلی درست نیست در پاسخ باید گفت که منظور نذر شرعی برای کاشتن حقیقی ریحان در این مسیر نیست بلکه منظور تصویر اوج اشتیاق برای بازگشت فرزند عزیز و مبالغه در اندوه برای دیدن دوباره فرزند است که این شدت چشم انتظاری لیلا را می رساند .
مرتضی مطهری در کتاب حماسه حسینی .ج1 . ص26-27 می نویسد : جناب لیلا در کربلا نبوده اند استاد شهید مطهری مساله حضور لیلا در کربلا را در نتیجه افسانه ها و قصه هایی که در مورد وی نوشته شده را یکی از موارد تحریف در تاریخ کربلا ذکر کرده است و آن را با استدلال رد می کند.


(1)  ابن عبدالبر. الاستیعاب .ج4.ص317.
(2)  یکی از شگردهای دشمن در واقعه ی عاشورا که نوعی جنگ روانی برای تضعیف روحیه ی امام و یارانش و حتی تسلیم کردن آنان به حساب می آمد تلاش برای پراکنده کردن امام به ویژه بنی هاشم از گرد او بود چرا که هرچه یاران امام به ویژه افراد برجسته ی بنی هاشم کمتر می شدند هم کشتن انان ساده تر بود و هم متهم کردن امام به شورش بر ضد حکومت اسان تر بود و در نتیجه یزید و عاملانش به سهولت تبرئه می شدند مشهور است در روز تاسوعا هم برای حضرت عباس امان نامه فرستادند که این تلاششان بی نتیجه ماند .
(4)  محلاتی .ج5.ص295
(5)  ابصار العین . السماوی.ص224.


چاپ   ایمیل

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید